"Het gaat niet om wat je voelt,
het gaat om hoe je omgaat met wat je voelt"
(Jon Kabat-Zinn)

Mindfulness Volwassenen Mindfulness Kinderen Wat deelnemers zeggen Inschrijven nieuwsbrief

Aankondiging activiteiten

Omwille van de Coronacrisis wacht ik even af ...

Indien de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad het toestaan kan er een training voor Volwassenen gepland worden in juni/juli. Hoogstwaarschijnlijk op donderdagavonden (19u15 tot 22u00). Je kan je inschrijven op de nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden.

Mogelijks kan er ook een kinder- of jongerentraining gepland worden.

Tijdens de "lock-down" hebben we met ex-deelnemers van de 8-wekentraining online samen gemediteerd. Het was steunend en verbindend. Samen mediteren helpt. Verdiepen helpt.

Indien er in juni terug ruimte komt om live samen te komen zullen er terugkommomenten zijn. Indien het niet mogelijk is zoeken we naar een goed alternatief online.

Wil je in de maand mei online mediteren? Neem dan bv. een kijkje op: see true


"Je bent het sterkst op het moment dat je beseft dat je niet sterk hoeft te zijn"
(bron onbekend)


Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een vaardigheid die ons leert om ons leven vollediger te beleven, het leven met zijn mooie en lastige gebeurtenissen, met geluksmomenten en met spanning of stress. Want het leven kan een rustig kabbelend beekje zijn, maar ook een reusachtige storm op zee. Mindfulness leert ons hoe we met die golven kunnen omgaan in plaats van geleefd of overspoeld te worden.

We gaan vaak gebukt onder stress, onder spanning die ons wordt opgelegd door de drukke maatschappij waarin we leven, door ernstige gebeurtenissen die op ons levenspad komen, door wat we denken of door onze overtuigingen. Onbewust en ongewild maken we de stress voor onszelf soms nog groter dan hij al is. Dit kan leiden tot chaos en innerlijke spanning, zo krijgen we het gevoel dat we geen keuzes meer hebben. We raken opgebrand, voelen ons depressief, angstig of ziek.
Mindfulness is helderheid krijgen in die chaos.

Mindfulness is

Even stoppen
Kijken naar wat er gebeurt
Leren kennen wat je denkt en voelt
Je lichaam leren begrijpen
Er mateloos mild voor zijn
En leren om er niet meteen over te oordelen

Zo kunnen we met meer wijsheid en rust verder gaan.

Voor wie is de training?

Wil je meer info over de kindertraining: klik hier

Voor wie gemotiveerd is om zelf bij te dragen aan zijn levenskwaliteit
Voor wie gelukkig is en meer bewust in het leven wil staan
Voor wie het (soms) moeilijk heeft met pijn, ziekte, zorg voor zichzelf en anderen, stress, zelfvertrouwen, vermoeidheid, emoties, angst, slapen, zorglijke gedachten, ...
Voor wie ouder is dan 16 jaar

Wanneer is het geen goed idee om Mindfulnesstraining te volgen?
- als je niet gemotiveerd bent
- als je in een acute, klinische fase zit van een psychiatrische aandoening
- als je een onbehandelde verslaving hebt

Let op: Mindfulness is geen behandelmethode die een klacht wegneemt. Het vervangt geen medische of psychologische hulp.

Indien je psychische problemen hebt is het fijn dat je mij op voorhand daarvan op de hoogte stelt. Dan kan ik mij beter afstemmen op jouw noden. Dat kan via het deelnemingsformulier dat je krijgt toegestuurd na aanmelding. Als je twijfelt of Mindfulness voor jou geschikt is, is een kennismakingsgesprek mogelijk. Indien nodig kan er ook overleg zijn met een arts of begeleider om te zien of Mindfulness op dit moment ondersteunend kan zijn of niet.

Deze training is een groepstraining, je leert veel van andere deelnemers en je kan zien dat je niet alleen bent met je worstelingen in het leven. Toch kan het zijn dat je op dit moment in je leven niet toe bent aan een groepstraining, dan is het ook mogelijk om een individueel traject samen te stellen. Hiervoor kan je me contacteren.

Wie is Els Dhaenens?

Ik ben orthopedagoog en gecertificeerd Mindfulnesstrainer, mama van 4 tiener- en jongvolwassen zonen, echtgenote en gedreven door de zoektocht naar zachte manieren die de levenskwaliteit verbeteren en die mensen helpt om in hun eigen kracht te komen.

Zo heb ik op mijn levenspad ervaringen opgedaan met studeren, werken met mensen met een beperking, kinderen opvoeden, vrijwilligerswerk, organiseren, mensen begeleiden via complementaire gezondheidszorg, lesgeven, ...

In mijn leven met zijn heel fijne en lastige momenten ontdekte ik een rode draad: iets of iemand hielp mij vooruit als er precies aanwezig mocht zijn wat er was, ook al was het een pijnlijke gedachte, een overtuiging, een beangstigende droom, lichamelijke of emotionele pijn, een lastig contact of een mislukte ervaring.

Toen ik Mindfulness volgde begreep ik hoe dat komt, want dit is precies waar Mindfulness over gaat: kun je aanwezig zijn en mateloos mild zijn voor wat er zich aandient, ook voor de dingen die je niet leuk vindt? Mindfulness hielp mij ook mijn concentratie te verbeteren, mijn gedachten te onderzoeken (en ze niet allemaal zomaar te geloven ...), beter te voelen wat ik belangrijk vind en waar ik blij van word. Het gaf me meer energie en levenskracht. Ik leerde beter stress hanteren en werd me meer bewust van mijn limieten en grenzen. Ik leerde mijn eigen kwaliteiten meer waarderen en zorg dragen voor mijn beperkingen en kleine kantjes.

De vaardigheidstrainer in mij begreep dat dit iets is wat ik zelf wou doorgeven, omdat het zo waardevol kan zijn in het leven van heel veel mensen. Want intens leven op de golven van het leven kan aangeleerd worden. Heel eenvoudig. Wees welkom!

Certificatie Mindfulnesstrainer (MBCT) via I Am, Instituut voor Aandacht en Mindfulness, Dr. David Dewulf. Meer info op www.aandacht.be

Aanvullende vormingen bij Leven in de Maalstroom, Edel Maex, ZNA Antwerpen. Meer info op www.levenindemaalstroom.be






Trainingen: Info en inschrijvingen

Indien de maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad het toestaan kan er een training gepland worden in juni/juli. Hoogstwaarschijnlijk op donderdagavonden (19u15 tot 22u00). Je kan je inschrijven op de nieuwsbrief om op de hoogte gehouden te worden.
Info training
De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2u45, meestal op weekbasis. We volgen het MBCT-programma (Mindfulness Based Cognitive Therapy) van het Instituut voor Aandacht en Mindfulness. https://aandacht.be

Tijdens de Mindfulnesstraining leer je nieuwe vaardigheden aan en krijg je oefenmateriaal voor thuis. Reken tijdens de training op 30-60 minuten oefenen per dag. Dit oefenritme hoef je niet op te vatten als een absolute verplichting, maar het is wel van harte aan te raden. Je mist veel als je geen tijd neemt om te oefenen. Na afloop van de training pas je je oefentijd aan aan je behoefte.

Kennismaking Mindfulness

Momenteel is er geen kennismaking gepland.

De kennismaking is vrijblijvend en bedoeld voor wie Mindfulness nog niet kent. We doen oefeningen die je een beeld geven van hoe Mindfulnesstraining begint, er wordt uitgelegd hoe de 8-wekentraining in elkaar zit en wat er van je verwacht wordt. Er is ruimte om vragen te stellen.


-->

Mindfulness voor Kinderen (7-12 jaar)


"There can be no more important education
For young children
In the 21st century than
Learning to be master of one's own mind."
Tich Nhat Hanh

Waarom Mindfulnesstraining voor Kinderen?

Een veelgehoorde uitspraak van deelnemers aan een Mindfulnesstraining is:
"Waarom heb ik dit niet geleerd toen ik kind was?"

We leren zo weinig zorg dragen voor onszelf als we opgroeien… dat voelen we als we volwassen zijn, we hollen maar door om aan alle eisen binnen en buiten ons te voldoen.

Hoe zou het zijn om onze kinderen van jongs af aan te leren
- omgaan met de vele gedachten in hun hoofd
- hun aandacht te richten en te stabiliseren
- ruimte geven aan lastige emoties zoals angst en boosheid, verdriet
- rust en vertrouwen te vinden in zichzelf
- zichzelf niet voorbij te lopen
- een milde en vriendelijke stem in zichzelf te ontwikkelen

Een Mindfulnesstraining volgen samen met je kind kan een stap in die richting zijn.

Meer informatie over wat Mindfulness is vind je hier
De training wordt gegeven door Els Dhaenens, orthopedagoog en erkend Mindfulnesstrainer: meer info vind je hier

Ouders doen mee!

De kindertraining is een ouder-kind training. Dat wil zeggen dat het kind de cursus volgt samen met één van zijn ouders.

Mindfulness leren we niet alleen in de lessen, maar vooral in het leven van elke dag: wanneer we onze sokken aantrekken en onder de douche staan, wanneer we nerveus, blij of bang zijn, wanneer we een toets maken, een appel eten of naar school fietsen. Om Mindfulness te integreren in het dagelijks leven zijn de ouders dé schakel. Dan kan je met je kind praten over wat Grommy vertelde, hoe Hartenlief het zou aanpakken of je kan samen de rustige, stille plek in jezelf opzoeken of een helpende oefening uit de cursus doen.

Indien beide ouders erin toestemmen kan een grootouder aan de training deelnemen in plaats van de ouders.

Is Mindfulnesstraining voor jouw kind (nu) een goed idee?

Mindfulness is een nieuwe vaardigheid leren. Dat vraagt dus een (kleine) inspanning. Je volgt 8 weken een les van anderhalf uur en je oefent thuis elke dag (oefenen is meestal leuk…). Is het een goed moment voor je kind om dit erbij te nemen? Kan je er zelf de tijd voor maken?

Mindfulness is geen therapie. Het kan prima gecombineerd worden met therapie als dat voor jouw kind haalbaar is. Vraag je therapeut dus zeker om raad als je twijfelt.

Je kind kan Mindfulness volgen als het de (Nederlandse) taal voldoende begrijpt en basisvaardigheden heeft om in een groep te functioneren. Helaas is de training niet geschikt voor kinderen met ernstige gedragsproblemen, ernstige psychiatrische ziektebeelden of een ernstige mentale beperking.

Als je je aanmeldt krijg je een vragenlijst toegestuurd. Die vul je in en stuur je terug. Op basis van deze lijst volgt altijd een telefoongesprek met de deelnemende ouder. Samen beslissen we of de training een goed idee is of (nu) niet.

Hoe zien de lessen eruit?

De lessen zijn speels en afwisselend, we gebruiken o.a. concentratie-oefeningen, eetoefeningen, meditatie-oefeningen, bewegingsoefeningen, communicatieoefeningen en kringgesprekken.

Tijdens de eerste sessies leren we luisteren naar ons lichaam en onze aandacht stabiliseren. We leren samen met Hartenlief de vriendelijke, milde stem in onszelf ontwikkelen. Vervolgens leren we onze gedachten beter kennen. De poppen Kwebly en Grommy helpen ons daarbij. Vervolgens maken we ruimte voor emoties, we leren hoe we emotionele stormen kunnen doorstaan. De laatste sessies verdiepen we wat we geleerd hebben en leren we ook accepteren en moedig zijn.

Hoe meer je Mindfulness oefent, hoe meer je het kan gebruiken in het dagelijks leven. Liefst oefen je thuis elke dag, reken op 10 minuutjes tot een kwartiertje samen met je kind. Vergeet niet te genieten van dit bijzondere moment samen! Als ouder kan je verdiepen met extra audiomateriaal dat je meekrijgt. Zowel de ouder als het kind krijgen een oefenbundel om te reflecteren over de meditaties.

Kindertrainingen: praktische info

Omwille van de Coronamaatregelen is er nog geen volgende training gepland. Eventueel kan er een training gegeven worden in juni/juli. Indien je wenst op de hoogte gehouden te worden kun je je inschrijven op de nieuwsbrief .


Wat deelnemers zeggen

"Onze oefensessies waren (h)eerlijk rustgevende momenten om met een vriendelijke blik en een open geest naar jezelf en de wereld rondom je te kijken."
M.

"Deze cursus heeft echt mijn leven veranderd. Ik heb leren voelen wat er is in plaats van enkel mijn gedachten en automatische piloot te volgen. Ik heb geleerd liefdevoller voor mezelf en zo ook voor anderen te zijn. En ik heb geleerd om 'nee' te zeggen als dit mijn gevoel is, hoe moeilijk dit soms ook is. Mindfulness is acceptatie van wat er is, maar ook moed om dingen te veranderen die je ongelukkig maken. Els is een prachtige gids geweest in dit proces. Ze is zacht, vriendelijk en ze zal nooit oordelen. Ze doet je wel veel nadenken over jezelf en stelt je de juiste vragen om tot bepaalde inzichten te komen. Ik ben haar enorm dankbaar. Ik ben er nog niet, maar ik heb wel een houvast nu om mijn leven verder te zetten met aandacht en niet meer alleen op automatische piloot."
Bieke

"Mindfulness maakte me milder voor mezelf, maar ook naar anderen toe. Het helpt mij om het verleden los te laten alsook de toekomst en meer bewust ‘te zijn’ in het heden..."
Els

"Nooit gedacht dat deze training zo een impact ging hebben! De quote in de eerste les was meteen al raak… daarvoor zat ik hier… om te leren surfen! De verschillende eenvoudige tools die worden aangereikt en goed inpasbaar zijn in het dagelijkse leven maken een wereld van verschil in de beleving van en het kunnen omgaan met de drukte en stress van onze samenleving. Dankzij de natuurlijke rust die Els uitstraalt, haar engelenstem en haar gedrevenheid en gave om haar kennis over te brengen, ben ik nu al in staat me vast te klampen aan de surfplank, terwijl ik 8 weken geleden telkens nog overspoeld werd door de hoge golven in mijn leven Ik blijf oefenen en heb de goede hoop op een dag echt te kunnen surfen! Ik ben je eeuwig dankbaar Els, zonder jou was ik helemaal verdronken!"
Tine

"Toen ik startte met de training, dacht ik dat Mindfulness de oplossing was om alle zware emoties in de toekomst te vermijden. Dankzij de oefeningen en goede begeleiding besef ik nu dat die emoties er toch zullen komen maar nu heb ik de tools om hiermee om te gaan. Daardoor heb ik minder schrik voor wat nog kan komen."
E.D.

Spreuk

Auteur